Geldropseweg

Gepubliceerd op 21 juli 2024 om 10:25

Als je de geschiedenis van Eindhoven goed bekijkt, kom je regelmatig de Geldropseweg tegen. De oudste vermelding van de weg is op de kaart van Jacob van Deventer uit ca. 1560. Op deze kaart was de kruising van de huidige Stratumsedijk met de huidige Geldropseweg zichtbaar, waar ook al bebouwing zichtbaar was. Toendertijd was de naam van de weg nog niet de Geldropseweg, maar hoe die wel genoemd werd is niet terug te vinden. Deze weg liep door tot een kruising met de Voorterweg en de huidige Pastoor Dijkmansstraat. De Voorterweg was de verbinding tussen Stratum en Tongelre, vanuit waar de weg vervolgd kon worden naar Geldrop. De huidige Geldropseweg was vanuit daar de verbinding met de stad Eindhoven.

Dit verhaal is een samenvatting van de complete geschiedenis van de Geldropseweg. Wilt u het gehele verhaal lezen, bestel dan het boek Geldropseweg - Herinrichting van de straat in 2021.

Pat naar Geldrop

Het landgoed De Burgh, welke al bestaat sinds de 14e eeuw, ligt op dat moment nog in de weg voor een verbinding met Geldrop zelf. Deze verbinding liep vanuit Stratum via de Voorterweg naar Tongelre en vanuit daar naar Geldrop. Deze laatste weg werd rond 1877 de 'Oude Geldropseweg' genoemd. Wel liep er vanuit de kruising met de Voorterweg een pad naar De Burgh zelf, welke vermoedelijk toch een verbinding gaf met Geldrop aangezien het ook wel een “pat naar Geldrop” en in 1818 het Geldropsepad werd genoemd. Waarschijnlijk kwam dit pad uit op de Oude Geldropseweg vanuit Tongelre.

 

Eindhovens Kanaal

Tussen 1845 en 1847 wordt het Eindhovens Kanaal aangelegd. Door deze aanleg was de verbinding tussen Stratum en Geldrop (via Tongelre) verdwenen en moest er een nieuwe weg worden aangelegd. De oude weg vanaf de Bleekstraat richting De Burgh werd om De Burgh heen en daarna in een rechte lijn naar Geldrop doorgetrokken. Het werd de Grindweg genoemd en is rond 1855 gereed gekomen. Het maakte deel uit van de provinciale weg van Stratum naar Weert en werd na 1885 tot aan Geldrop de 'Geldropseweg' genoemd.

Vanuit de kruising met de Bleekstraat werd in 1896/1870 een nieuwe macadamweg (een uitgewalste laag van leem en grind) aangelegd die via Tongelre en Nuenen naar Lieshout loopt, dit is de huidige Tongelresestraat. Op de kruising werd een steen geplaatst met het opschrift “13215 meter”, wat duidde op de lengte van de gehele weg naar Lieshout.

Meer bebouwing

Aangezien het gebied beter bereikbaar werd, kwamen er ook meer industriëlen naar het gebied. Deze bouwden niet alleen nieuwe fabrieken, maar ook werden er meer woningen bijgebouwd. Het gebied begon meer te leven en er kwamen ook meerdere cafés in de straat. Door meerdere aanpassingen in de omgeving nam het verkeer over de Geldropseweg toe.

Aan het einde van de 2e wereld oorlog kreeg de Geldropseweg het zwaar te verduren. De Geldropseweg was een strategisch punt waar een Amerikaans bataljon graag gebruik van maakte. Voordat dit bataljon positie nam op de Geldropseweg, hadden Duitse soldaten al diverse fietsen gevorderd in het gebied. Tijdens het bombardement in de avond van 19 september 1944 wordt de Geldropseweg flink beschadigd.

Verbreding

Rond 1960 moest de Geldropseweg tussen de Vestdijk en de St. Jorislaan verbreed worden, hiervoor moesten de huizen aan de zuidzijde (kant van de Rochusbuurt) verdwijnen. Dit werd gedaan door eerst nieuwe bebouwing achter de huizen te bouwen om daarna de huizen te slopen. Dit had als gevolg dat er momenteel geen oude architectuur aan de zuidzijde van de straat te vinden is. De straat zou hierna veelvuldig worden gebruikt door het autoverkeer, wat steeds vaker onveilige situaties opleverde.

Een nieuw plan

In juni 2007 vindt op initiatief van de 'Kwaliteitskring Geldropseweg' een bijeenkomst in het DAF Museum plaats waarbij de 'visieontwikkeling voor de Geldropseweg' wordt opgestart. Dit zal de start zijn van een langdurige herontwikkeling voor de Geldropseweg tussen de Hertogstraat en de Sint Jorislaan. In de jaren hierna wordt gewerkt naar een stedenbouwkundige visie die in 2009 door het College van B&W goedgekeurd zou worden. In 2009 bleek echter dat er diverse ontwikkelingen in het gebied waren, welke in deze visie nog niet meegenomen waren. Het plan werd uitgesteld en nieuwe kaders moesten worden opgesteld.

In de jaren hierna wordt er gekeken of er een HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) verbinding met Geldrop gemaakt kan worden over de Geldropseweg, maar ook hoe op een snelle en goedkope manier maatregelen genomen kunnen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren. In 2013 word besloten dat de functie van in- en uitvalsweg van de Geldropseweg overgenomen moet worden door de Kanaaldijk-zuid en de route Breitnerstraat - Lucas Gasselstraat - Dirk Boutslaan. De Geldropseweg kan dan een HOV verbinding en een snellere fietsverbinding richting Geldrop krijgen. Ondertussen neemt de ruimtelijke kwaliteit van de straat steeds verder af.

Op 15 februari 2016 wordt door de bewonersverenigingen (Stichting Irisbuurt, Bewonersvereniging Cingelshouck en Rochusbuurtvereniging) en de winkeliers gezamenlijk een burgerinitiatief ingediend waarin de gemeenteraad wordt gevraagd om 'de hoogst mogelijke prioriteit te geven aan de herinrichting van de Geldropseweg en binnen drie jaar uit te voeren'. Er wordt toegezegd dat dit plan zeker een hoge prioriteit nodig heeft, maar in 2017 wordt aangegeven dat er geen budget voor vrijgemaakt kan worden. De buurt is hier niet blij mee en gaat zelf aan de slag om toch snel verandering in de straat te kunnen krijgen. Dit heeft tot gevolg dat in 2017 toch 1,5 miljoen euro vrij gemaakt kan worden en wordt er een plan gemaakt om in 2019 te starten met de herinrichting van de straat. In 2018 wordt een plan gepresenteerd waar iedereen zich in kan vinden.

In september 2018 start de herinrichting van de Vestdijk, welke gevolgen zal hebben voor de rest van de herinrichtingsprojecten binnen de Ring. Niet alleen zullen andere projecten moeten wachten vanwege de bereikbaarheid van het centrum, maar ook wordt er bij de Vestdijk gekeken wat voor problemen er kunnen ontstaan bij de verbouwing, om zo al voorbereid de overige projecten op te starten. Uiteindelijk zal op 15 maart 2021 de herinrichting van de Geldropseweg starten en zal in december 2021 een volledig nieuwe en rustigere straat worden opgeleverd.

Een nieuwe Geldropseweg

Op 2 december 2021 is de Geldropseweg zo goed als klaar, er moeten nog enkele kleine zaken afgehandeld worden maar het verkeer kan er alweer doorheen rijden. Aangezien dit midden in de Corona periode valt, kan een grootschalige opening niet plaatsvinden. Er wordt een klein persmoment georganiseerd, wat de “officieuze opening” wordt genoemd. Tijdens deze bijeenkomst wordt verteld dat deze herinrichting niet het einde is. Samen met de ondernemers zullen de komende jaren zal gekeken worden naar hoe het winkelgebied versterkt kan worden. Ook worden er weer plannen gemaakt om de vereniging voor winkeliers nieuw leven in te blazen, zodat er weer aankleding voor de straat kan komen en er weer activiteiten georganiseerd kunnen worden in de straat. Ook worden de plannen voor nieuwbouw rondom het smalle parkeerplaatsje aan de noordzijde verder uitgewerkt.

Op 12 maart 2022 zal de officiële opening samen met de verschillende buurten plaatsvinden. De straat wordt geopend door 2 tegels te onthullen, 1 met een foto van de oude situatie en 1 met de nieuwe situatie. Deze tegels zijn te vinden voor Pennings Foundation. Op de dag van de opening was de hele straat versierd.

Dit verhaal is een samenvatting van het complete verhaal van de Geldropseweg welke in het boek Geldropseweg - Herinrichting van de straat in 2021 in omschreven. Dit boek geeft een completer verhaal inclusief een fotoverslag van de volledige herinrichting van de Geldropseweg.

Heeft u zelf nog meer informatie? Of heeft een opmerking? Laat het hieronder achter via onderstaand formulier. Alle informatie is welkom en kan mogelijk gebruikt worden om deze pagina aan te vullen.

In 2021 is de Geldropseweg tussen de Vestdijk en de Sint-Jorislaan in Eindhoven verbouwd. Al in 2007 vinden gesprekken tussen de gemeente en de buurt plaats om de Geldropseweg veiliger en gezelliger te maken. Dit leidt uiteindelijk tot de herinrichting van de straat in 2021, waarbij de straat wordt omgetoverd van een “racebaan” tot een gezellige boulevard.
De volledige verbouwing is vastgelegd en in dit boek samengevat, inclusief de plannen voor de straat en de geschiedenis welke terug gaat tot ca 1560. Hiermee wordt een stuk aan de geschiedenis van de straat toegevoegd.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.